از روحیه کاریزماتیک امام خمینی(ره) تا هویت بخشی به جوامع اسلامی
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۹۷۳۴۰۴
به گزارش ایکنا از زنجان، 14 خرداد سالروز وفات ابرمردی است که با قیام خود سرنوشت یک ملت را تغییر داد و بر اندیشه و افکار مردم دنیا تأثیر گذاشت و اکنون خط امام خمینی(ره) و سیره و سلوک این بزرگمرد تاریخ که بر گرفته از آموزههای دین اسلام بوده، رهگشای آزادیخواهان جهان است.
عرفان عملی امام خمینی(ره)
در بیان ابعاد شخصیتی امام خمینی(ره) اندیشمندان و صاحبنظران نکتههای مختلفی را ذکر کردند که یکی از آنها، جایگاه معرفتی امام خمینی (ره) در عرفان عملی از زبان آیت الله محمد محمدی ریشهری نقل شده که این موضوع را در یکی از فرمایشات ایشان در وصیتنامه اخلاقی به فرزندشان احمد خمینی میتوان دریافت« ایشان فرمودند این وصیتی است از پدری پیر که عمری را به بطالت و جهالت گذرانده و اکنون به سرای جاوید میرود، با دست خالی از حسنات و نامه سیاه از سیئات، به امید مغفرت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
و این در حالی است که امام خمینی(ره) تا آخرین لحظه نماز شب خود را ترک نکرد و به پرهیز از گناه به ویژه غیبت توجه میکرد. یکی از کباحث عرفانی این است که انسان کارهای خوب خود را نمیبیند و در برابر معبود خود را کوچک میپندارد که امام(ره) به این مرحله دست یافته بود.
روحیه کاریزماتیک رهبر کبیر انقلاب
از دیگر ویژگیهای امام خمینی که حیرت بسیاری از اندیشمندان را برانگیخته روحیه کاریزماتیک رهبر کبیر جمهوری اسلامی ایران است. محققان بر این باورند که تمام شخصیتهای بزرگ دنیا، وقتی انسان، از دور، اسم و آوازه شان را میشنود، در ذهن، عظمت بسیاری را تصویر میکند ولی وقتی انسان آرام آرام نزدیک میشود و بیشتر با آنان معاشرت میکند، تصور قبلی که در ذهن داشته محو میشود. سرانجام هم آن چیزی که واقعیت دارد در ذهن نقش میبندد. این مطلب دربارۀ امام، درست حالت عکس داشت. هرچه انسان به ایشان نزدیکتر میشد، آن بزرگوار با شخصیتتر و با عظمتتر جلوه میکرد.
جاذبه شخصیتی امام را باید در جنبهای دیگر از زندگی شخصی ایشان نیز جست، که شاید از نظر تقویت هالۀ کاریزمایی، اهمیتی به مراتب بیشتر از سایر جنبههای زندگی وی دارد. این جنبه، زندگی عرفانی و معنوی امام است. به همین دلیل، جنبۀ عرفانی زندگی امام، معماییترین جنبۀ شخصیت و زندگی ایشان را تشکیل میدهد.
مخالف زد و بند
مهمترین جلوه صداقت امام در عرصه سیاست، در رابطه ایشان با تودههای مردم بود. او همواره به سیاستمداران تذکر میداد که کاری نکنید که نتوانید به مردم توضیح بدهید. بر این اساس، برخلاف پنهانکاریها و زدوبندهای سیاسی مرسوم، حداکثر تلاش را برای رعایت صداقت با مردم به عمل می آورد؛ از ملاقات خصوصی با مقامات و دولتمردان خودداری میکرد، هرگز حاضر نشد تا به دلایل امنیتی و حفاظتی، پس از سخنرانیهای ضدشاه، مخفیانه و از راههای پنهان، مجلس را ترک کند و پس از ورود به ایران، به رغم همه مخالفتها و توصیههای امنیتی و بهداشتی، به دلیل قولی که به مردم برای رفتن به بهشت زهرا داده بود، به آنجا رفت.
هویتبخشی به جوامع اسلامی
تاریخ بشر هرگز شخصیت ممتاز و کمنظیر حضرت امام خمینی (ره) را که با افکار و اندیشههای بلند و سعی و تلاشهای صادقانه خود، مسیر تاریخ را دگرگون کرده، فراموش نخواهد کرد. شخصیتی که توانست در پرتو اعتماد به لطف الهی و ایمان به هدف کشوری را از یوق بیکانگان بیرون کشد و با جامه عمل پوشاندن به شعار استقلال و آزادی، هویت تازهای به جوامع اسلامی ببخشد.
انقلاب اسلامی ایران بر مبنای اعتقادات دینی بنا گذاشته شده و حضور مردم در سایهسار نظام معرفتی است که مردم بر اساس آن انقلاب را به پا کردند و به آن رای مثبت دادند. یکی از دستاوردهای مهم انقلاب ارائه ترکیب درخشان از جمهوریت و اسلامیت در دنیای امروز است که الگوی نو را در جهان ارائه داده و از همان ابتدا بر محو نظام سلطه و برپایی نظام دادگستر تاکید داشتند.
پیامبر اکرم (ص) وقتی مبعوث شدند گفتند: إِنَّمَا بُعِثْتُ لِأُتَمِّمَ مَکَارِمَ الْأَخْلَاقِ؛ آنچه که امام خواسته است، خواسته رسول گرامی اسلام است. در واقع انقلاب امام ارزشی بود و ایشان به دنبال تغییر فرهنگ جامعه و تغییر ارزشهای حاکم بر کشور و احیای اسلام بودند شیوه امام تبیین و احیا ارزشها بود و در ادامه راه انبیا و حضرت رسول و ائمه حرکت میکرد.
انتهای پیام
منبع: ایکنا
کلیدواژه: ایکنا زنجان امام خمینی رهبر انقلاب انقلاب اسلامی 14 خرداد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۹۷۳۴۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
برای نخستینبار؛ انتشار دستنوشته رهبر انقلاب در دفتر کتابخانه وزیری+عکس
امام خمینی(ره) در اردیبهشت 1323 مطلبی را در دفترچه یادداشتهای آقای وزیری مکتوب کرد که امروزه به عنوان قدیمیترین متن مبارزاتی ایشان از آن یاد میشود و به نامه قیام لله مشهور است 30 سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی، آیتالله سید علی خامنهای نیز در تاریخ 1353/1/17 دست خطی را در این دفتر مرقوم میکنند که برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر میشود.
به گزارش مشرق، مرکز اسناد انقلاب اسلامی نوشت: در این مکتوبه که پس از تبعید رضا خان و در ابتدای سلطنت محمدرضا پهلوی نگارش شده است امام با مهیا دانستن شرایط برای قیام اسلامی از حق طلبان درخواست می کند که منافع شخصی را رها کنند و به فکر حرکت اصلاحی به منظور اعاده اسلام باشند.یکی از نکات بسیار مهم این نامه امتزاج دقایق عارفانه و آیات قرآنی به منظور انعکاس وظیفه کنشگری عموم و خواص است. از آغاز که با استناد به آیه "قُلْ اِنَّما اَعِظُکُم بِواحِدَةٍ أنْ تَقُومُوا لله مَثنی وَ فُرادی" کلام پی گرفته میشود و با حکایت مبارزات پیامبران ادامه پیدا می کند و درنهایت با استناد به آیه " وَ مَنْ یَخْرُجْ مِنْ بَیْتِهِ مُهاجِراً اِلَی الله ِ وَ رَسولِهِ ثُمَّ یُدرِکْهُ الْمَوتُ فَقَد وَقَعَ أَجْرُهُ عَلَی الله" سخن پایان می پذیرد.
۳۰ سال پس از نگارش این متن توسط امام خمینی در تاریخ ۱۳۵۳/۱/۱۷ آیتالله سید علی خامنهای نیز دست خطی را در این دفتر مرقوم می کنند که امروز برای نخستین بار توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی منتشر می شود.آیتالله خامنهای نیز در یادداشت خود با استناد به آیه " وَإِذْ أَخَذَ اللَّهُ مِیثَاقَ الَّذِینَ أُوتُوا الْکِتَابَ لَتُبَیِّنُنَّهُ لِلنَّاسِ وَلَا تَکْتُمُونَهُ فَنَبَذُوهُ وَرَاءَ ظُهُورِهِمْ وَاشْتَرَوْا بِهِ ثَمَنًا قَلِیلًا" از عدم کنشگری متولیان امور دینی و عموم امت اسلامی در قیام برای تحقق اسلام گله کرده و آمدن روزی را آرزو دارد که با کنار رفتن مکاتب مادی و سست پایه، اسلام به عنوان برنامه زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گرفته شود. متن کامل این نامه بدین شرح است:«زیارت گنجینه گرانبهائی از کتاب و نوشته ی اسلامی که محصول کوششی ارجمند است بیننده را به یاد اقیانوس بیکران فرهنگ عمیق و غنی و عریق اسلام عزیز می افکند که در روزگار ترکتازی افکار و مکاتب و فرهنگهای سست و بی پایه ی بشری و در عهدی که پوشالی ترین بنیانهای فکری را در فکر و دل جهانیان مرتبتها و پایگاههاست همچنان و همچنان در عزلتخانه ی کتابها و کتابخانه ها زندانی است و در محوطه ئی بسی دور از زندگی و عمل پیروان اسلامی، تبعیدی. و متولیان و منادیان و مدعیانش را چیزی که کمتر به خاطر است و بیشتر در نسیان، رسالت و مسئولیت و تعهد خطیری است که قرآن و اسلام بدوش آنان نهاده که: و اذ اخذ الذین اوتو الکتاب لتبیننه للناس و لا تکتمونه .... به امید آن روز که امت عظیم اسلام، قرآن و اسلام را همچون برنامه ی زندگی و بنیان اساسی نظام اجتماعی به کار گیرند... به امید بیداری ها و درس گیری ها... به امید تجلی حماسه ی اسلام و تشیع در زادگاه و پرورشگاه اسلام و تشیع در روز دوشنبه ۱۲ ربیع الاول هزار سیصد و نود و چهار هجری قمریدر حضرت مؤسس عالیقدر کتابخانه ادوم الله برکات وجوده الشریف نگاشته آمد۵۳/۱/۱۷سید علی خامنهای »